بقلم الشاعرة والكاتبه/آيه أشرف

★قصة عشقت قريني★ :-

༺الفصل الأول ༻
أنا منال عمري 26 سنة لازلت فتاة لم أتزوج و اعيش مع عائلتي أعشق كل ما هو غريب و غير مألوف و كل ما يخص ما وراء الطبيعة و الرعب و ما إلي ذلك .....

-ايه يا منال كل دة لسا ملبستيش 
=و الله يا وئام ما ليا نفس أخرج أصلاً إنهاردة 

☆وئام:- تعالي بس ده احنا انهاردة رايحين سينما و الشلة كلها رايحة في فيلم رعب نزل جديد تحفة 
☆منال:- لا لو فيها فيلم رعب انا جاية معاكم من غير كلام و الفشار علي حسابكم كمان ههه
☆وئام:- يعني ندفعلك تذكرتك و كمان الفشار علينا إيه النصب ده؟ 
☆منال:- أهو هو كدة بقي إيه رأيك عجبك و لا مش عجبك! 
☆وئام:-هقول ايه امري لله اجهزي هستناكي في العربية تحت مع الشلة 
☆منال:- إشطا 

*بدأت بتجهيز نفسي و بدأت بوضع بعض من مساحيق التجميل و بدأت اصفف شعري بشكل شيك و بعد نصف ساعة نزلت لمقابلة وئام و الأصدقاء بالسيارة... 

☆فارس:- اقسم بالله لو رايحة تتجوزي ما هتاخدي الوقت ده كله كل ده تأخير يا هانم 
☆وئام:- قولها و النبي يا فارس لأحسن جننتني خالص معاها 
☆منال:-بقولكم إيه إنتم الاتنين اطلعوا من دماغي و يلا نلحق الفيلم من أوله 
☆كوثر:- هي طنط مقالتلكيش حاجة و انتي خارجة قصدي يعني عارفة إنك هتتأخري برة و كدة؟ 
☆منال:- لا يا عسل مامي أصلاً مسافرة مع بابي عنده شغل في ألمانيا و هيقعدوا شهر كدة و أخويا مش بيجي غير الصبح بطلي نكد و يلا بينا 
☆منير:- خلي بالك بردو علي نفسك يا منال و خدي عندك بقي انا هكون مكان اهلك لحد ما يرجعوا لتفكريها سايبة يا هانم 
☆منال:- يا عم اقعد بلا مكان أهلك خليك في نفسك يا منير عشان مزعلكش مبحبش الطريقة دي تمااام 

*منير بحزن:- تمام انا متأسف يا منال 

* شاهدنا الفيلم و كان رائعاً بل و مرعباً للغاية كنت أكاد أتجمد من كثرة الرعب التي كانت بالفيلم كانت المؤثرات و المشاهد تبدو واقعية للغاية ثم تمشينا قليلاً نتسامر أنا و أصدقائي و قام فارس بتوصيلي للمنزل... 

☆فارس:- بقولك إيه انتي عايزة تروحي فعلاً الساعة لسا مجاتش اتنين بعد نص الليل 
☆منال:- قصدك إيه، اااااه لو فاكرني زي البنات إياها تبقي متخلف يسطا مش أنا و روح لسكتك لزعلك يلا 
☆فارس:-يخربيتك دماغك راحت لفين لا طبعاً مش كدة خالص 
☆منال:- طيب قصدك إيه يا خفيف؟ 
☆فارس:- طالما المبدأ موجود ملكيش دعوة و خليكي مطمنة و انتي معايا 
☆منال:- فارس اوعي والله تخسرني للأبد 
☆فارس:- يا بنتي عيب عليكي يلا بينا و الوقت كمان مناسب اوي هي ساعة زمن قبل الفجر ما يطلع هتكوني في بيتكم 

*و بالفعل ذهبت مع فارس كان الطريق مظلماً للغاية و أضاء أنوار سيارته لنري الطريق فوجدته توقف فجأة و قال لي لقد وصلنا ذهبت معه للداخل و تفاجئت بشئ جعل الدماء تهرب من عروقي..... 

         ♡♕♡♕♡♕♡
 
★الفصل التاني:-

☆منال:- ايه ده انت موديني فين يا مجنون؟ 
☆فارس:- تعالي بس 
☆منال:-أجي فين
☆فارس:- إيه عمرك ما روحتي مقابر قبل كدة تُرب يعني 
☆منال:- روحتها مرة و انا صغيرة مع ماما بس ده كان الصبح بدري... انت ليك حد هنا جاي تقراله الفاتحة يعني و افتكرته في ساعة زي دي؟ 
☆فارس:- أقراله الفاتحة؟!!! هههههههههههههههه

*و بدأ فارس يضحك ضحك شيطاني لم أكُن أفهم ما الذي أصابه بدأ الخوف يتملكني لأول مرة في حياتي... 

☆منال:- فارس انا عايزة اروح بعد اذنك 
☆فارس:- مالك خوفنا و لا ايه لا نجمد كدة ده التقيل ورا هههههه

☆منال بخوف:- فارس مفيش هزار في الحاجات دي روحني بقولك 
☆فارس:- يا بنتي مش انتي بتحبي كل ما هو غير مألوف و ما وراء الطبيعة و افلام الرعب اللي انتي مصدعانا بيها؟! 
☆منال:- أيوا بس مش لدرجة أجي تُرب الساعة،2 بليل يعني 

*ثم دفعني فارس للداخل و أنا أمسك بذراعيه بقوة من الخوف حتي دخلنا كوخ صغير مهجور و بدأ الخوف يتملكني أكثر لا اعلم ماذا أفعل ثم تركت ذراع فارس فجأة و قبل أن أصرخ بوجهه وجدت وئام و إبراهيم و مصطفى و حسين و رهف بالكوخ و أمامهم كتاب كبير و بعض الشموع السوداء و الطباشير الأبيض.... 

☆منال:- انتم كلكم هنا ممكن حد يفهمني في إيه بقي؟ و انتي يا وئام إزاي مروحتيش لحد دلوقتي أهلك مسافرين زي اهلي و لا إيه؟ 
☆وئام:- لا يا قلبي انا بعرف أسيطر عليهم و محدش بيقولي لا في حاجه و كل اللي بعوزه بلاقيه... 
☆منال:- إزاي بقي؟ 
☆فارس:- زي ما هتشوفي دلوقتي يا منال أهم حاجة أوعي تخافي تمام! 
☆منال:- ليه هو هيحصل إيه؟! 
☆فارس:- من غير ليه متخافيش و خلاص و اي حاجة تحسي بيها تجاهليها تماماً اسمعي الكلام عشان متتأذيش، اقولك غمضي عيونك عشان متخافيش... 

*لم أكُن أفهم شيئاً حين بدأت موسيقي صاخبة تعلو و قرع طبول و بدأ إبراهيم برسم نجمة كبيرة علي الأرض و في اطراف النجمة العملاقة أشعل شموع سوداء 🕯
و بدأ الجميع يقرأ بصوت مسموع كلمات لم أفهمها إلا أنا لم أنطق بحرف و مكثت أشاهد ما يحدث احاول ألا اخاف كما قال لي فارس و فجأة تعالت أصوات قرع الطبول و بدأت أشتم رائحة تُشبه رائحة الحريق و قامت وئام بجلب قطة و ذبحتها أمامي بدأ الرعب ينتابني و تجمدت بمكاني و بدأت بلتطيخ نفسها بالدماء هي و باقي الاصدقاء 
و قامت بتلطيخي بالدماء و فجأة أنطفأت الشموع و سقطت من فوري علي الأرض ... 

※لو عايزين تعرفوا حصلي إيه؟    

   #قولولي رأيكم لتكملة القصة ✨

            #بقلمي ✍🏻

               #شاعرة_الأحزان 
 
                                #آيـــة_أشرف      

     

                                      


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب