بقلم الشاعر /ياسر يونس

✍️      تستاهل الخير 
محدش يسألني ؛؛ ليه ولا إزاي
أنا طير طاير ؛؛؛؛؛؛ عاشق لغناي
أنا بحر لكن ؛؛؛؛؛؛؛ عارف مرساي
أنا حلم بيعرف ؛؛؛؛؛؛؛؛ أيه جواي

أنا قلب وحب ؛؛؛؛؛؛ وصرخة ناي
أنا شوق مشتاق ؛؛ للزمن الجاي
أمال مين أنت ؛؛؛؛ منيش عارف
يا عيون مفتوحة  ومش شايف

يا لسان مطلوق ؛؛؛؛؛؛؛ لكن خايف
يا صوت مخنوق ؛؛ جوه شفايف
أنا كلمة ؛؛؛؛ ف غنوة ؛؛؛؛؛؛؛؛ بغنيها 
وحكاية حب ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ عايش فيها

أنا قلب ونبض ؛؛؛؛؛؛؛؛ وزهرة ورد 
بإيدي زارعها ؛؛؛ وشوقي ساقيها
أنا قصة ؛؛؛؛؛؛ حكاية ؛؛؛؛؛؛ و رواية 
يا دمعة ؛؛؛  وفرحة ؛؛؛ وضحكاية

أنا إنسان ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ طالب لسلام 
يعم الأوطان ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ وكل مناية 
تهدى الحياة ؛؛؛؛؛؛؛؛؛ وتروق تحلي
وحياتنا تكون ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ دايما أحلى 

بس إحنا ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ نتغير للأحلي
مفيش ورد ؛؛؛؛ بيطلع في الوحلة
ماتيجوا نخاف ؛؛؛؛؛؛ على بعضينا
ونظهر فينا ؛؛؛؛؛ أحلى ؛؛؛؛؛ ما فينا

نزرع أحلام ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ تطرح قدام 
تستاهل ؛؛؛؛؛ الخير ؛؛؛؛؛؛ وهيكفينا
محدش يسألني ؛؛؛؛؛ ليه ولا إزاي 
خلونا نلون ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ بكرا  الجاي

أنا هبدء يلا ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ ومين وياي
مين فينا ؛؛؛؛؛؛؛؛ هيسجل أسامينا
ف حملة حب ؛؛؛؛ صادق م القلب
يروي عطشنا ؛؛؛؛؛ ويحيي ضمير

بالإحترام ؛؛؛؛؛؛ وحب ؛؛؛؛؛؛ وتقدير
بالصدق هيطرح ؛؛؛؛؛؛ خيرنا كتير
ويكون شعار ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ كل ما فينا
لأحمد وسمير ؛؛؛؛؛؛؛؛؛ أو كان مينا
           تستاهل الخير

كلمات ✍️ الشاعر ياسر يونس  
        2 / 10 / 2022 م

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب