الشاعر /محمود عمار الزلباني والشاعرة/أسماء محمد(أمي الغاليه)

السجال الأول بين كلا من
الشاعر *محمودعمار الزلبانى
والشاعرة"" أسماء محمد ) امي الغالية (
         تحت عنوان
*****قسوة *****
*******************
َمحمود
نفسي اكمل مرة معاكي 
اي كلام احنا بـــــــــــدءناه
ليه يشغلني بس هواكي
ويخلي القلب النوم ينساه
**********
اسماء
، ما تحاولش كان زمان
 لما كان الحب اعمى
 وكنت بدي لك امان
 والفرص كانت كثير
 وعليك قلبي كان يغير
***************
محمود 
اول مرة القلب يشوفك
دق بسرعة وقال الله
قرب عندك وانتي بخوفك
سبتي القلب يقول الاه
*************
أسماء
احسن حاجه تراجع نفسك
 انا حبيت ادخل دنياك
 كان الشوق يراودني لهمسك
 بس في عندك قلب نساك
 ياما كتبت عشانك شعري
 وياما عيوني تعبها اساك
*************،
محمود 
ياما ليالي سهرهاعشانك
وانتي بقسوة مش فكراه
كانت النجمة ترد مكانك
وقمر الليل سهران وياه
**************
أسماء
سهرك عمره ما كان ليا
 كان علشان الديبين 
 في هواك
 وياما سهرت اترجاك
بس تشوفك مرة عنيا
****************
محمود
كل كلام الحب يقوله
ومفيش غيرك كان جواه
حتي العطف ماكان بيطوله
ياما نداكي ومش سمعاه
***************
أسماء
انت ناسي لما بعدك
 كان بيطول كنت اتالم
واكتم في قلبي
 ما تحاولش الوقت فات
*************
محمود 
حتي ف بعدك كان يناديكي
لكن صدك كان يلقاه
ومهما عملتي لسه شاريكي
بكل الدنيا وليه بيعاه
**************
أسماء
انت جرحت الشوق والحنين
، ياما نزلت دموع العين
 كنت ليلاتي عشانك باسهر
خذ كل ذكرياتك
 وسيبني مع اللامين
***************
محمود 
القلب. اختارك حبك بدري
وانتي. بنار هجرك كوياه
القلب في حبك خلص صبري
حتى الصبر احتار وياه
***************
اسماء
بعد ما قلت انك نصيبي
 والحظ ضحكلي وجاني
 وكنت لقلبي حبيبي
 خليتني ضحيه
 وانت الجاني
 ما تحاولش وقتك فات
*****************
محمود
عاوز اقرب منك خطوه
افتحي قلبك ليه قفلاه
شوفي جمال الدنيا الحلوه
وقلب يحبك ليه سيباه
***************
اسماء
انا قلبي هينسى الامه
 انت ف حبك كنت اناني
 وناسي لقلبي سلامه
 مش هارجع لك ابدا ثاني
 لكن شوقي إليك بينادي
 يلا تعالي الشوق مستني
*******************
محمود
اخر مره حذل ف قلبي
واشيل منه مر الاه
خليكي فاكره الصد لحبي
ولا عايز اعرف مين رايداه
كل منايا عيونك تفرح
ف اي مكان قلبك يهواه
رغم البعد لقلبي هيجرح
لكن الفرح لجرحي دواه
****************
اسماء
، طعم الذل انا دقته زمان
 وشفت الهجر مع الحرمان
ومهما هتعمل قلبك ليا
 كله محبة وبر امان
 انا مش هابعد عنك ثانيه
 انت حياتي وكل الدنيا
********************
محمود 
شوفي حياتك شقي طريقك
وانا مع قلبي نعيش ذكراه
ف قلب بحورك انسي غريقك
يمكن يغرق حبه معاه
****************
أسماء
، انت طريقي وكل منايا
 وانت بكايا وبرده غنايا
 وانت الشمعه اللي تنور لي
 وانت حبيبي وانت هوايا
*****************
محمود
او يرسي ف يوم
 علي شط عيونك
اللي سهامهم جات جواه
ظلمتي القلب بسحر جفونك
طب قولي لنفسك ليه ظلماه
***************
أسماء
، انت عيوني كمان والنني
 وانت الشوق اللي يطمني
 عمري ما هابعد عنك ثاني
انت حياتي وكل زماني
***************،
محمود
قلبي هيفرح لو حنيتي
لأن هواكي كل مناه
يما بعدتي ورحتي و جيتي
قلبي لقلبك يستناه
مش حتلاقي حد يحبك 
زي ما حبك قلبي وتاه*
******************
اسماء
، قلبي وقلبك مش قلبين
 انت يا روحي نن العين
 وانت حياتي
 وانت حبيبي يلا نعيش، دائما حبيبين
******************
كلمات كلا من
الشاعر، محمود عمار الزلبانى 
والشاعرة أسماء محمد(امي الغالية

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب