بقلم الشاعر /صبر الحساني أيمن

مع كل الاحترام للقارىء إذا كانت هناك ألفاظ غير مناسبة
فهى فى لب القصيدة وتخدم الموضوع الذى اهدف فيه ان هناك بعض البشر اخلاقها وطباعتها لا تنتمى للبشر بشىء
                  الكلب زعل منى
الكلب زعل منى
                 لما وصفت الخاين بالكلب
قالى أنا عمرى ما عملت
                لأخويا أو صاحبى مطب
عمرى ما تمنيت ولا زميت
                ولا فى ضهر اخويا اسب
وصاحبى افديه بروحى
                حبنى أو حتى ما حب
        الكلب زعل منى
الكلب منى زعل
                 وقالى أنا عمرى ما اخون
أنا مشهور بالوفاء
                 وكل الناس يعلمون
وعمرى ما كنت جبان
                  واغمض عن الحق العيون
واخويا ما اكلش لحمه
                   والاقى بدل العذر مليون
وعمرى ورا الكلبه ما امشى
                     حتى لو بحبها مجنون
           الكلب زعل منى
الكلب زعل منى 
                 لما وصفت المنافق بيه
وقلت دا زى الكلب
                 اوعاك تثق فيه
قالى أنا عمرى ما انافق
                  واللى ما يعجبنيش انبح عليه
واللى ما احبهوش لو جعان
                    ما اكلش لو هموت من ايديه
وما اخاصمش على خصام حد
                     والمصلحجى بعلم عليه
الكلب حيوان ولكن
                     عارف اللى ليه واللى عليه
عمره ما يإذى اخوه
                     ولا يكره الناس فيه
وصاحبه يخونه وينساه
                      ولا يوم يسأل عليه
               الكلب زعل منى
الكلب زعل منى
                 وبصراحه معاه حق
كلامه دمع عيونى
                وخلى قلبى رق
يا حسرة على البشر
                الأخ اخوه على المصائب زق
والاخت كارهه أختها
                 وبتنق عليها نق

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب