الشاعر/محمود عمار الزلباني

((((( حديث بين أدم وحواء))))))
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمود عمار الزلبانى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـولسه ،،،،،، النغمه ،،،،شغاله ✌️
ما بين أنت،،،،، ومين انتى ✌️
وكلمه جوى القلب منشاله ✌️
أنا مين،،،،،،، ومين كونتى،✌️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حواء💓
أنا المخلوقة من ،،،،،،ضعفك
وعمر الضعف،،،،، ما هزمنى
دا قوانى وطمنى وشرفتك 
وكل،،،،،،،،،،،، مناك تحطمنى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
انا القوة انا الهيبة
 انا السلطان
انا الكادح سنين
 عمرى انا التعبان
انا بره،،، انا جوى
انا،،،،،،،،،، الانسان
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء
انا الشمعة تنور
 ليلك،،،،، الداكن
انا كلمة،،، تحرك
 كل شئ ساكن
انا ،،،،،،،،،البسمة
 انا ،،،،الضحكة 
انا،،،،،،،، الدمعة
 يا ،،،،،،،،،انسان
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
فعلا انتى الدمعة
 اللى ،،،،،،كاويانى
وانتى،،، الضحكة
 اللى ،،،،،،،ناسيها
وانتى،،،،،،،، كلمة
بلا،،،،،،،،،،،، معنى 
برددها،،،،، ومش
عارف ،،،،معانيها 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء 
انا كلمة من،،، بدرى مفهومة
معروفة وواضح كل ما فيها 
انا كلمة ،،،،،،بقلب،،،،،،، كتاب 
تحتار انت ،،،،،،،،فى معانيها
انا زرعاية،،،،،،،،،،،، وضلياية
فى حر الشمس ،،،،،،تلاقيها
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
علشانك،،،،،،،،،،،،، انتى
 الصبر،،،،،،،، خاصمنى
وراح يشتكى ،،،،منى
بسببك جراحى بتألمنى
وخايف،،،،،، لو كبر سنى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء
يارب عليك ،،،،،،،،،،يصبرنى
ولا عمرك ،،،عملت بنصيحة
مع ان كلامك ،،،،،،، محيرنى
 ولا يهمك فرحانة وجريحة
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
كلامى ليكى مش عاجب 
وناويه ،،،،،،،،،،قال تساونى
دانتى العين وانا الحاجب 
ولا عاوزة،،،،،،،،، تساومينى
،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء 
كلامك بس فى خيالك
أنا أعلى من الحاجب
انسانى وشوف حالك
وبكرةتشوف ،، مين الغالب
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
أولى لك براح البيت 
وانسى كلمة الشارع 
دا انا للعلم لبيت 
انا الفنان انا البارع
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء
بلاش تمشى ورى غرورك
انا رحمة نازلة من ربك 
بلاش تفكرنى بشرورك
صدقنى لازم أكون جنبك
،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
انا البايع لأفكارك
 ما ،،،،،،،تلزمنيش
،،،،،،،،،،،،،،،
حواء 
انا فكرة،،،،،،،، مش
ممكن بلاها تعيش 
،،،،،،،،،،،،،،
ادم
انا جيت الدنيا
من ،،،،،،،،،غيرك 
،،،،،،،،،،،،،،،
حواء
 بس عايش بيا
فى،،،،، ضلوعك
ادم 
النار طافحة من كيرك
حواء 
فى لحظة حزن
بامسح انا دموعك
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
انا المحتار فى اوصافك
وساعات القلب بيخافك 
طب ،،،،،،انتى مين دلينى
دانا محتاج ،،،،،،،لأنصافك
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء
ليه محتار،،،،،،،،، وانا جنبك
وانا المخلوقة،،،، من جنبك 
من ،،،،،،،،غير ى يتوه دربك 
ومش ممكن تعيش وحدك
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ادم 
فعلا انتى الشمعة
 اللى،،،،،،،،،، بتنور 
وبتبعد ظلام ليلى 
بلاقى حزنى متبعتر
واغنى وياكى مواويلى
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
حواء =ادم
احنا ،،،،،،سوى لازم
نقول ،،،،،،،،،،، ،يارب 
امسح دموع البشر
–حقق أمانيهم
انشر سلامك
 وفك الكرب 
واجعلنا يارب
للسلام،،،،،، والحب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كلمات /محمود عمار الزلبانى

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب