بقلم الشاعر /صبري عبد الواحد الحساني

كلمات/صبرى عبد الواحد الحساني
معلم بمدرسة الإصلاح الزراعي بنجع حمادى
محافظة قنا جمهورية مصر العربية
              أنا مصرى
أنا مصرررررررى
               من الصعييييييييييد
كل يوم عندى
             طالما بخير يبقى عيد
لو حبايبى حوليه
            بكون فرحان وسعيد
اللى يجاملنى ببسمه
           اجامله بالضحك والزغاريد
واللى يجاملنى ببلحة
           نخله مكانها ليه اعيد
فى الحق ما اعرف أجامل
           وصعب قوى وشديد
وفى وقت اللعب لعيب
           والعزم تلاقيه حديد
وفى الجد اوعه من قدامى
           بكون صارم زى العميد 
حقى بمزاجى اديهولك
           لكن تخدعنى ليك ابيد
لكن قلبى ابيض
           وكل يوم فى جديد
         أنا مصرى
ضيفى ليه حق عليه 
                   على راسى اشيله لو جانى
وعدوى لو جانى بيتى
                  يكون فى حرمة عيالى
المال لو مش حلال
                  ما ادخلهوش دارى
أنا مصرى أنا الصعيدى
                  دايما ساتر حالى
ما بهمنيش الكلاب
                  لو نبحت يوم على خيالى
والخاين ما يلزمنيش
                وبشيله من دماغى طوالى
واكسر وراه قلتين
                واقفل الباب لو جالى
             أنا مصرى
مش كل الأقارب احباب
                      ولا كل صاحب تصفاله
ده فى قريب العقرب
                    أفعالها اهون من افعاله
لو طال فوق راسك يدوس
                    وكلامه معاك يا جماله
وصاحب فى وشك يضحك
                    وتقول ما فى أمثاله
وفى الضهر حفار خنادق
                    والحقد منهجه ومرساله
فى ضهرك ما يرد غيبه
                     وملاوع حتى فى كلامه
أنا مصرى وابويا مصرى
                     الضيف عندى اكون خدامه
والضهر عمره ما ينحنى
                    مهما زادت احماله
اتشرف باننى صعيدى مصرى عربى أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أن محمداً رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمات/ صبرى عبد الواحد الحساني
معلم بمدرسة الإصلاح الزراعي بنجع حمادى
محافظة قنا جمهورية مصر العربية

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب