بقلم الأديب /جمال حلمي إبراهيم عامر

أنا كنت بحب أمبارح 
وبحب معاه الكلام  
زمن عجيب وظلمني 
خلاني عايش توهان  
أمبارح تاه مني 
وسط الزحمه غضبان 
قال إيه تعب مني 
وخلاص بقا قرفان 
بعت رسول من عندي  
برساله مكتوبة غرام  
يمكن يحن ويرجع
من غيره لا ممكن أنام
رسولي راح مارجعش 
اتفقوا عليه ياخال 
وانا اللي كنت فاكرهم 
أهلي وناسي ياسلام 
زمن عجيب ياصحبي  
عايز طويل البال 
يسمع ويعمل نايم 
ويحلم كمان لو كان 
امبارح كان ملكي ف أيدي 
ورسولي تربيتي تمام 
مش عارف ليه أتغير 
وسابني الليل سهران 
أمبارح ورسولي أخواتي 
عليهم عشت شقيان 
ديوك كانت خضرا  
محتاجه صحة ومال
محتاجه تربية ونصيحة 
أيتام والقريب غطسان 
ودنيا بترقص فيه 
شمال يمين شغاااال 
لا قالت دا لسه بيبدأ 
ولا قالت بالراحة يازمان 
امبارح ورسولي نسيوني 
ونسيوا تعب الأيام 
نسيوا اللي شالهم لحم 
وخلاهم بهوات لا جدال 
نسيوا أيامي الحلوة 
وانا لهم خدام 
اللقمة من غيرهم مُره 
والقلب عليهم حيران  
بقا كده يازمان تلعبي 
وتكسبني وطلع خسران  
الله يسامحك يازمان 
ويعوضني بالنسيان  

انا كنت بحب أمبارح
بقلمي/ جمال حلمي ابراهيم عامر 
...............................................

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر / حسن علي النشار

بقلم الشاعر/أيمن الصاوي

بقلم الأديب الشاعر/د. الشريف حسن ذياب الخطيب